Łodzie wyścigowe z napędem wodorowym

Nowe zastosowanie technologii ogniw paliwowych Toyoty

Emirates Team New Zealand stworzył prototyp łodzi wyścigowej z napędem wodorowym. Toyota, która jest partnerem zespołu, dostarczyła do projektu dwa moduły ogniw paliwowych o mocy 80 kW. Po raz pierwszy jacht zostanie zaprezentowany w marcu, a następnie będzie poddawany intensywnym testom.


Emirates Team New Zealand to doświadczony zespół, który startuje w międzynarodowych wyścigach jachtowych, takich jak America's Cup czy Louis Vuitton Cup. Swój nowy projekt – stworzenie łodzi wyścigowej z napędem wodorowym – realizuje przy wsparciu Toyoty. Obecnie trwają ostatnie prace, w tym instalacja wodorowego napędu z ogniwami paliwowymi Toyoty. Na początku marca odbędą się pierwsze testy, które pozwolą sprawdzić wszystkie systemy.

Nowy prototypowy jacht ma 10 m długości, a jego wyporność sięga 5200 kg. Prędkość przelotowa wynosi 30–35 węzłów, natomiast maksymalnie łódź będzie się mogła rozpędzić do 50 węzłów. Zbiorniki o pojemności 33 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów zapewnią zasięg 150–180 km na jednym tankowaniu. Wodorowy napęd na ogniwa paliwowe 400 V z silnikiem DC generuje 440 kW mocy. Załoga jachtu będzie się składała z 6 członków.

„Tego rodzaju projekt jest bardzo skomplikowany. Współpracujemy z wieloma różnymi dostawcami i partnerami. Nasza łódź opiera się na zaawansowanych technologiach i wygląda trochę jak z filmu Powrót do Przyszłości” – wyjaśnił Geoff Senior, kierownik projektu.

„Toyota New Zealand i Toyota Motor Corporation są bardzo ważną częścią projektu. Nasz japoński partner wyposażył prototyp w dwa moduły Toyota Hydrogen Fuel Cells o mocy 80 kW każdy. Dostawcą napędu jest Global Bus Ventures, a firma Gurit dostarczyła materiały kompozytowe” – kontynuował Geoff Senior.

Wodorowe technologie Toyoty

W 2017 roku Toyota nawiązała współpracę z francuskim zespołem naukowym realizującym rejs dookoła świata bezemisyjnym katamaranem Energy Observer.
Jacht ten wykorzystuje elektrolizer wody do magazynowania energii w postaci wodoru, by później za pośrednictwem ogniw paliwowych wykorzystać ją do napędzania łodzi oraz zasilania urządzeń pokładowych. Toyota opracowała dla Energy Observera specjalną wersję ogniw paliwowych odpornych na morskie warunki.

Po dokładnym przetestowaniu tego rozwiązania technologia Toyoty została skomercjalizowana i wprowadzona na rynek w postaci modułu ogniw paliwowych do zasilania morskich jachtów. Moduł o nazwie Hydrogen Range Extender (REXH2) jest oferowany na rynku jachtowym przez firmę Energy Observer Developments (EODev), której Toyota jest współwłaścicielem.

Wodór ważnym elementem strategii neutralności klimatycznej

Toyota od lat pracuje nad rozwojem technologii wodorowej i promuje jej wykorzystywaniu w transporcie. Jest to zgodne ze strategią marki o nazwie Toyota Environmental Challenge 2050, która zakłada osiągnięcia neutralności klimatycznej i środowiskowej.

Toyota wprowadziła na rynek już dwie generacje wodorowego napędu na ogniwa paliwowe. Jest producentem wodorowego sedana Mirai, autobusu SORA i samochodów dostawczych, a jednocześnie współpracuje z innymi producentami w produkcji bezemisyjnych dużych ciężarówek i autobusów na europejski i amerykański rynek. Koncern realizuje także projekty wodorowych pociągów, współpracując z przedsiębiorstwami kolejowymi w Japonii i Europie.

Chcąc popularyzować technologię wodorową, Toyota uruchomiła w Brukseli produkcję standardowych modułów ogniw paliwowych, które można łatwo zintegrować z różnego rodzaju pojazdami i urządzeniami stacjonarnymi. Rozwiązanie to jest całkowicie skalowalne. Moduły można łączyć w dowolnie duże instalacje, by zapewnić odpowiednią moc do każdego rodzaju zastosowań.