22-05-2023

Toyota zwiększa poziom inwestycji w produkcję baterii do aut elektrycznych

Dodatkowe 746 mln dolarów dla spółki Prime Planet
Chcąc przyspieszyć elektryfikację swojej gamy modelowej, Toyota zwiększa inwestycje w produkcję baterii do aut elektrycznych. Dla producenta baterii Prime Planet Energy & Solutions (spółki joint venture Toyoty i Panasonica) przeznaczyła na ten cel dodatkowych 746 mln dolarów. Plan sprzedaży japońskiego koncernu zakłada sprzedaż 200 tys. aut elektrycznych i 3,843 mln. zelektryfikowanych pojazdów w roku fiskalnym 2024 (od kwietnia 2023 r. do marca 2024 r.).

Toyota inwestuje w fabrykę Prime Planet

  • Prime Planet Energy & Solutions to działająca od 2020 roku spółka joint venture Toyoty i Panasonica specjalizująca się w produkcji baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Prowadzone są tam również prace badawczo-rozwojowe nad akumulatorami, w tym nad nową technologią baterii ze stałym elektrolitem. 

    Toyota od lat inwestuje w rozwój nowych technik i ekologicznych rozwiązań. Tak we wrześniu 2022 roku przeznaczyła 400 mld jenów na zwiększenie możliwości produkcji baterii w Japonii. Inwestycje te trafiły do kilku zakładów marki oraz do należącej do Prime Planet fabryki Himeji, które w najbliższych latach uruchomią nowe linie produkcyjne. 

W 2023 roku Toyota przeznaczyła dodatkowe 100 mld jenów (746 mln dolarów) na rozwój firmy Prime Planet. Inwestycja ta pozwoli zwiększyć możliwości produkcyjne spółki o ponad 40% w porównaniu do dotychczasowych planów. Zakład będzie mógł produkować rocznie baterie trakcyjne o łącznej pojemności odpowiadającej 23 gigawatogodzinom, co wystarczy do wyposażenia 290 000 egz. modelu Toyota bZ4X. Zwiększy się też załoga fabryki.

W roku fiskalnym 2024 (rozpoczął się on w kwietniu 2023 r.) Toyota planuje zwiększyć globalną sprzedaż aut elektrycznych (BEV) do 200 000 egz. Sprzedaż wszystkich zelektryfikowanych samochodów ma wzrosnąć – według prognoz firmy – o 34,9%, z 2,849 mln pojazdów w roku fiskalnym 2023 do 3,843 mln aut. Przewidywany udział zelektryfikowanych samochodów w globalnej sprzedaży Toyoty w tym roku fiskalnym ma wynieść 37%. 

Toyota dysponuje 51% udziałów w firmie Prime Planet. Pozostałe 49% należy do Panasonic Holdings. Spółka specjalizuje się zarówno w badaniach naukowych, opracowywaniu modeli produkcyjnych, samej produkcji, jak i w sprzedaży swoich produktów i ich dostawie. 

Toyota i Panasonic zleciły Prime Planet dalsze prace rozwojowe zarówno nad już produkowanymi pryzmatycznymi bateriami litowo-jonowymi, jak i nad bateriami nowej generacji oraz ogniwami litowo-jonowymi ze stałym elektrolitem. Jest to nowa technologia, która dzięki znacznie większej pojemności energetycznej i szybszemu ładowaniu może w najbliższych latach zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną. 

BEV Factory – nowe centrum zarządzania bateriami

Zdaniem kierownictwa Toyoty produkcja baterii ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gamy zelektryfikowanych samochodów marki. Firma przeznaczyła na ten cel 2 bln jenów (około 17,5 mld dolarów), z czego 5,6 mld dolarów już zainwestowała w rozbudowę fabryk baterii Japonii i Stanach Zjednoczonych do 2026 roku. Nowe środki zwiększą możliwości produkcyjne Toyoty w obu regionach do 40 GWh baterii rocznie.

Chcąc skoordynować zarządzanie wszystkimi procesami związanymi z rozwojem, produkcją i sprzedażą baterii, Toyota stworzyła w swoich strukturach nowy dział o nazwie BEV Factory. Będzie on odpowiedzialny za całą działalność Toyoty w dziedzinie baterii oraz za współpracę z poddostawcami, partnerami i ośrodkami badawczymi, takimi jak Woven by Toyota. 

Redukcja emisji nowych samochodów o 50% do 2035 roku

  • Toyota do 2035 roku zamierza zredukować emisyjność sprzedawanych nowych samochodów w skali świata o ponad 50%. Plany te podczas niedawnej konferencji poświęconej wynikom finansowym Toyota Motor Corporation ogłosił prezydent Koji Sato. 

    Do 2026 roku Toyota planuje sprzedawać 1,5 mln BEV rocznie. Marka zamierza też wprowadzić na rynek 10 nowych modeli BEV, w tym samochody luksusowe, auta miejskie i pojazdy użytkowe. Zostanie dla nich opracowana zupełnie nowa platforma. Pierwsze modele z tej serii mają zadebiutować już w 2026 roku. 

Do 2030 roku ma również wzrosnąć sprzedaż hybryd – o ponad 30%, głównie w Azji i na rynkach rozwijających się. 

Aby zrealizować te cele, Toyota pracuje nad zapewnieniem sobie odpowiedniego poziomu dostaw baterii, zwiększając własne możliwości produkcyjne oraz wzmacniając współpracę z partnerami.