10 listopada 2023

Nowa Toyota Crown Sedan z napędem wodorowym i z nową hybrydą

 

Toyota Crown Sedan jest drugim po modelu Mirai samochodem marki z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Auto będzie mogło pokonać nawet 820 km na jednym tankowaniu, a w gamie modelu znajdzie się też nowy napęd 2.5 Hybrid.

 

Od dziesięcioleci Toyota angażuje się w rozwój napędów opartych na wodorowych ogniwach paliwowych i konsekwentnie wprowadzała te innowacje na rynek. Model Mirai, zaprezentowany po raz pierwszy w 2014 roku, był pionierskim samochodem osobowym zasilanym wodorem, który trafił do masowej produkcji. Druga generacja pojazdu zadebiutowała w 2021 roku, potwierdzając, że możliwe jest komfortowe podróżowanie na duże odległości bez emisji i uzupełnianie paliwa w zaledwie kilka minut.

Zasięg na wodorze nawet do 820 km

Świeżo zaprezentowany w Japonii model Toyota Crown Sedan stanie się drugim pojazdem w ofercie marki z elektrycznym napędem opartym na wodorowych ogniwach paliwowych. Crown posiada trzy zbiorniki umożliwiające pokonanie około 820 km, przy czym tankowanie wodoru zajmuje zaledwie trzy minuty. Zainstalowana jednostka elektryczna na tylnej osi zapewnia imponujące osiągi, jednocześnie utrzymując cichą i komfortową jazdę, co stanowi charakterystyczną cechę pojazdów bezemisyjnych. Wyjątkowe właściwości jezdne mają swoje źródło również w lekkiej i sztywnej platformie GA-K z serii TNGA z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym oraz kolumnami MacPhersona z przodu.

Nowy napęd 2.5 Hybrid

Toyota Crown Sedan – oprócz wersji na wodorowe ogniwa paliwowe – będzie dostępna także z 2,5-litrowym napędem hybrydowym o całkowicie nowej konstrukcji. Ten układ jednostki spalinowej i dwóch silników elektrycznych wyróżnia wyższa efektywność, a maksymalna moc jest dostępna już od prędkości 43 km/h, w przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd, gdzie dzieje się to przy prędkości 140 km/h. Niskie obroty silnika przy wysokich prędkościach przekładają się na cichą pracę i minimalne zużycie paliwa.

Oba napędy nowej Toyoty Crown Sedan umożliwiają korzystanie z urządzeń elektrycznych dzięki dwóm dodatkowym gniazdom (AC100V 1500W) umieszczonym wewnątrz pojazdu. Energia jest dostępna nie tylko podczas jazdy, ale również w przypadku zatrzymania pojazdu w ramach systemu zasilania awaryjnego. W modelu z napędem wodorowym istnieje możliwość podłączenia urządzeń do gniazdka 220 V, czyli podobnie jak w przypadku Toyoty Mirai z roku modelowego 2023.

Ponadczasowa stylistyka

Toyota Crown już od 1955 roku stanowi flagowy model marki w Japonii. Przez 67 lat samochód niezmiennie kojarzy się z wygodą i luksusem, a w celu zapewnienia mu atrakcyjności na kolejne lata Toyota zdecydowała się na poszerzenie jego gamy, oferując cztery różne rodzaje nadwozia. Crown z nadwoziem typu crossover zadebiutował jako pierwszy. Teraz nadszedł czas na klasyczną limuzynę, a przed nami jeszcze premiery modeli Toyota Crown Sport oraz Toyota Crown Estate.

Nowy Crown Sedan posiada elegancką, ponadczasową sylwetkę z szerokim przednim grillem podkreślającym prestiż flagowego modelu marki. Wnętrze zostało starannie wykończone drewnianymi akcentami, które znajdują się zarówno na desce rozdzielczej, jak i na drzwiach.

Rozstaw osi sięgający trzech metrów wpływa na wygodę pasażerów siedzących na tylnej kanapie, którzy mają przed sobą wystarczająco dużą przestrzeń na nogi. Dzięki optymalizacji ustawień zawieszenia oraz kontroli siły tłumienia za pomocą systemu adaptacyjnego zawieszenia pojazdu nierówności nawierzchni drogi nie przenoszą się na pasażerów, a kołysanie podczas skrętów i drgania na nierównych drogach są minimalizowane.

Projekt oświetlenia wnętrza jest zgodny z japońską estetyką wzbogacającą ducha omotenashi, czyli gościnności. Dostępne są także aż 64 kolory podświetlenia LED na desce rozdzielczej, pod nogami pasażerów oraz w tylnych fotelach. Ponadto nadwozie pojazdu jest oferowane w sześciu kolorach lakieru do wyboru, a wnętrze posiada dwie różne wersje kolorystyczne.