13 kwietnia 2023

Toyota 2000GT zdobyła nagrodę Motor Klassik Award 2023

Unikatowy samochód marki

Czytelnicy magazynu „Motor Klassik” wybrali najlepszy japoński klasyk. Została nim legendarna Toyota 2000GT, która powstała w zaledwie 351 egz. Auto to wskazało aż 37,1% głosujących w plebiscycie Motor Klassik Award 2023.

Niemiecki magazyn „Motor Klassik” co roku organizuje konkurs Motor Klassik Award, w którym rywalizują najlepsze oldtimery oraz samochody, które wkrótce zyskają taki status. W 2023 roku 18 063 czytelników pisma oddało swoje głosy i wybrało najbardziej wyjątkowe samochody. W kategorii aut japońskich zwyciężyła Toyota 2000GT, zdobywając aż 37,1% głosów.

Toyota 2000GT najbardziej unikatowym samochodem marki

Toyota 2000GT debiutowała podczas salonu samochodowego w Tokio w 1965 roku. Model ten był produkowany w latach 1967–1971 i powstał w liczbie zaledwie 351 egz. Piękne coupé błyskawicznie zyskało status legendy, który został potwierdzony udziałem w filmie „Żyje się tylko dwa razy” o przygodach agenta brytyjskiego wywiadu Jamesa Bonda. Specjalnie na potrzeby tej produkcji powstały 2 egz. 2000GT bez dachu.

Pieczołowicie dopracowany pod względem technicznym samochód pomógł zbudować renomę Toyoty w latach 60. XX wieku. Auto miało lekkie, aluminiowe nadwozie. Pod długą maską krył się 2-litrowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 150 KM, który napędzał tylne koła. Współpracował on z 5-biegową skrzynię manualną lub 3-biegową automatyczną.

Toyota 2000GT była pierwszym japońskim autem z seryjnie montowanymi hamulcami tarczowymi przy każdym z kół oraz z tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Coupé miało niezależne zawieszenie oraz wyjątkowe felgi ze stopu aluminium i magnezu.

Toyota 2000GT i jej rekordy

Toyota 2000GT rozwija prędkość maksymalną do 220 km/h. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 8,4 s. Blisko 60 lat temu takie osiągi cywilnego pojazdu robiły piorunujące wrażenie.

Coupé Toyoty pobiło 3 rekordy świata (na 10 000 mil, 15 000 km i 72 godzin) i ustanowiło 13 nowych międzynarodowych rekordów prędkości i wytrzymałości. Udowodniło tym samym skuteczność i niezawodność zaawansowanych technologii zastosowanych w aucie.

2000GT – pierwszy supersamochód z Japonii – pełni bardzo istotną rolę w historii motoryzacji i jest bardzo poszukiwanym autem przez kolekcjonerów. To najcenniejsza i najbardziej pożądana Toyota w historii marki. Pierwszy egzemplarz tego modelu, który w 1967 roku zjechał z linii produkcyjnej, został w marcu 2022 roku sprzedany na aukcji za rekordowe 2,5 mln dol.

By ten kultowy model służył swoim właścicielom jak najdłużej, Toyota uruchomiła GR Heritage Parts. W ramach tego programu dostępne są oryginalne części zamienne do 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów oraz mechanizmu różnicowego Toyoty 2000GT.

Do skrzyni biegów można dokupić:

  • koła zębate,
  • piastę i pierścień synchronizatora,
  • zestaw uszczelek i simeringów,
  • zestaw łożysk,
  • zestaw pierścieni zabezpieczających,
  • podkładki dystansujące,
  • widełki zmiany biegów.

Do mechanizmu różnicowego dobrać można zestaw kół zębatych przekładni głównej wraz ze śrubami zestawu zębatek.