18 września 2023

Mniejsze rozmiary i większy zasięg nowych baterii do elektrycznych aut Toyoty

Samochody hybrydowe i elektryczne Toyoty już w 2026 roku otrzymają nową generację baterii. Oprócz prac nad zupełnie nowymi typami baterii koncern skupia się także nad ich rozmiarami, które wpływają na konstrukcję i osiągi auta.

 

Toyota zapowiada, że do 2030 roku zamierza wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych. Aż 1,7 mln z nich powstanie w rewolucyjnej fabryce BEV Factory stosującej innowacyjne procesy produkcyjne. Aby dostępność aut elektrycznych była jak najwyższa, potrzebne są baterie nowej generacji, co potwierdza prezes BEV Factory Takero Kato: „Będziemy oferować różne technologie baterii, tak jak teraz oferujemy różne napędy. Chcemy dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu samochodu oraz jego zastosowania, a także do potrzeb naszych klientów.”

Do końca tej dekady Toyota wprowadzi cztery nowe technologie o lepszych parametrach ładowania oraz większym zasięgu. Już w 2026 roku pojawi się nowa generacja baterii do aut elektrycznych pozwalająca na pokonanie dystansu przekraczającego 800 km. Ponadto zadebiutują także tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe z przeznaczeniem do popularnych modeli pozwalające na przejechanie powyżej 600 km. W kolejnym etapie zostaną wprowadzone bipolarne baterie litowo-jonowe z zasięgiem ponad 1000 km, a w 2027 roku samochody elektryczne mają otrzymać baterie ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania będzie skrócony do 10 minut. Według Toyoty baterie te będą umożliwiały przejechanie nawet ponad 1200 km.

Mniejsze baterie

Prace nad nowymi technologiami baterii to jednak nie wszystko. Toyota nie ustaje także w dążeniach do zmodyfikowania kształtów i rozmiarów zespołów ogniw, wiedząc, że te czynniki mają ogromny wpływ na zasięg samochodu. W samochodach elektrycznych baterie są najczęściej montowane pod podłogą, co wymusza zwiększenie wymiarów zewnętrznych auta, szczególnie zaś jego powierzchni czołowej. Taki zabieg zwiększa opór aerodynamiczny, ograniczając dystans możliwy do przejechania, a swobodny przepływ powietrza przez karoserię zwiększyłby zasięg.

Kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego według Toyoty jest właśnie zmniejszenie wysokości baterii. Spłaszczenie ich zmniejszy wysokość auta oraz jego powierzchnię czołową, co poprawi osiągi.

Obecnie model bZ4X jest wyposażony w baterię, która wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Celem Toyoty jest wprowadzenie w najbliższej przyszłości akumulatorów o wysokości 120 mm, a w autach sportowych – o wysokości 100 mm. Płaskie baterie wpłyną na większy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawią ich właściwości jezdne oraz odczucia kierowcy. Takie wymiary baterii pozwolą także jeszcze lepiej je rozmieścić, wzmocnić ich konstrukcję i osiągnąć niższe położenie środka ciężkości.