Toyota Team Classic przygotowuje się do startu

22 sierpnia 2023

W nadchodzącej edycji Rajdu Dakar Classic wystartuje klasyczny Land Cruiser HDJ 80. Będzie to pierwszy udział polskiej załogi w terenowej Toyocie z lat 90. XX wieku i nawiązanie do debiutanckich startów fabrycznego zespołu Toyoty w tym najtrudniejszym wyścigu świata.

Toyota Team Classic

TTC, czyli Toyota Team Classic, to sportowy projekt, który powstał w 2016 roku z inicjatywy Roberta Mularczyka, szefa komunikacji Toyota Central Europe, oraz Michała Horodeńskiego, kierowcy rajdowego i pasjonata motorsportu. TTC odwołuje się do motorsportowej historii Toyoty i jej niezapomnianych osiągnięć w rajdach i wyścigach.

Wśród głównych zadań zespołu wymienić należy rywalizację w różnych dyscyplinach sportów samochodowych oraz prezentację historycznych i aktualnych sportowych modeli Toyoty. TTC angażuje się też w działania podnoszące świadomość kierowców z zakresu bezpieczeństwa na drogach. Organizuje także zawody i treningi na torach, zloty i prezentacje.

Historyczne rajdówki na polskich trasach

W 2016 roku zespół TTC dysponował 4 modelami Celiki GT VI generacji. Z czasem dołączyła do nich replika rajdowej Celiki GT-Four, za kierownicą której Michał Horodeński w 2018 roku zdobył tytuł Mistrza Polski w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (HRSMP) w kategorii youngtimer.

W latach 2019–2021 w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski rozgrywano markowy puchar Toyota Racing Cup, w którym kierowcy rywalizowali w klasycznych Celikach GT TRC. W roku 2020 Michał Horodeński zdobył tytuł Vice Mistrza Polski i Europy Centralnej w rajdach terenowych za kierownicą dakarowej legendy grupy T2 – Land Cruisera 155.

Klasykiem na Dakar Classic

Dakar to najtrudniejszy i najbardziej wymagający rajd terenowy na świecie. Jest prawdziwym wyzwaniem zarówno dla zawodników, jak i sprzętu. W ostatnich latach pojawia się w nim jednak coraz więcej lekkich konstrukcji typu utv, zastępujących tradycyjne samochody. Z tego m.in. powodu do rajdu Dakar dodano nową kategorię obejmującą klasyczne terenówki produkowane przed rokiem 2000. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę – z roku na rok coraz większa liczba zawodników decyduje się na udział w tej imprezie właśnie w kategorii Classic, rywalizując w legendarnych autach.

Klasyczny Land Cruiser 80

W nadchodzącym Rajdzie Dakar Classic polski zespół postanowił wystartować rajdową repliką Land Cruisera HDJ80. To od tego samochodu rozpoczęła się pełna sukcesów historia fabrycznego zespołu TLC Team Land Cruiser Toyota Auto Body, która trwa do dziś. Na przestrzeni prawie 30 lat do mety kultowej imprezy dojeżdżały m.in. modele serii J8, J10, J20 i aktualnej J30.

Przygotowywany do startu Land Cruiser HDJ80 będzie wyposażony w oryginalny silnik o pojemności 4,2 litra i oryginalną manualną skrzynię biegów. W ramach przygotowań przebudowany zostanie m.in. układ chłodzenia oraz tylne zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory firmy Donnere. Nadwozie zostanie skrócone o 20 cm, żeby samochód lepiej zachowywał się na wydmach. Wzmocniono konstrukcję ramową oraz układ napędowy.

Samochód w specyfikacji gotowej do rajdu będzie ważyć 2200 kg. Jego moc osiągnie 215 KM, a maksymalny moment obrotowy – 650 Nm. Za kierownicą zasiądzie Michał Horodeński, a jego pilotem będzie Arkadiusz Sałaciński.

Nowa generacja Land Cruiser – już w 2024 roku

2 sierpnia 2023 roku Toyota zaprezentowała nowego Land Cruisera, który do salonów trafi już w przyszłym roku. Nowa generacja tego pojazdu czerpie z terenowego DNA marki. Auto zostało zbudowane na klasycznej ramie, z napędem na 4 koła z reduktorem. W Polsce będzie oferowane z silnikiem Diesla o pojemności 2,8 litra i nową 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Zamówienia na nowego Land Cruisera będą przyjmowane od października 2023 roku.