CZY HYBRYDĄ MOŻNA BEZ OBAW HOLOWAĆ PRZYCZEPĘ KEMPINGOWĄ?

HYBRYDOWE MOŻLIWOŚCI

Wyjazd z własnym kempingiem to wspaniały pomysł na letni wypoczynek. Wiele osób zadaje sobie pytanie czy wybierając ukierunkowaną na ekonomię hybrydę wciąż będzie w stanie holować przyczepę bez nadwyrężania silnika i układu napędowego.

 

Hybrydowe możliwości

Nie każde auto hybrydowe oferuje możliwość holowania ładunku… chyba, że jest to Toyota. Rozwijany od ponad 20 lat napęd hybrydowy będący w swojej czwartej generacji w połączeniu z nową platformą TNGA zapewniającą jeszcze większą sztywność nadwozia przy obniżonym środku ciężkości oferują wszechstronność, z której mogą korzystać także osoby marzące o wyjeździe z własnym kempingiem. Nawet najmniejsza z hybryd – nowa Toyota Yaris – pozwala umieścić na haku ładunek o masie 450 kg.

Właściciele modelu Corolla mogą bez problemu wybrać się na wakacje z lekką przyczepą kempingową o masie do 725 kilogramów, przyczepą bagażową lub platformą przystosowaną do przewozu łodzi. Również popularny crossover Toyota C-HR Hybrid w obu wersjach silnikowych: 122 i 184-konnej, pozwala holować przyczepę kempingową ważącą do 725 kilogramów niezależnie od tego czy została wyposażona we własne hamulce czy nie.

Większe auto to większe możliwości. Doskonała Toyota RAV4 z silnikiem 2.5 Hybrid Dynamic Force 218KM i napędem na jedną oś oferuje możliwość holowania przyczepy z hamulcami o masie do 800 kg. Jeżeli zdecydujemy się na mocniejszą hybrydę legitymującą się mocą 222 KM i oferującą napęd na cztery koła możliwości holownicze auta wzrosną ponad dwukrotnie, do 1650 kilogramów. Niezależnie od wybranej wersji dostępny w standardzie system stabilizacji toru jazdy przyczepy TWS zadba o bezpieczeństwo przy przewożeniu nawet najcięższych ładunków.

Dla osób, które poszukują auta oferującego maksymalną wszechstronność przy zachowaniu wszystkich zalet wynikających z użytkowania hybrydy pozostaje model Toyota Highlander. Flagowy SUV Toyoty oferuje napęd na 4 koła i możliwość holowania przyczepy o masie do 2000 kilogramów. Jeśli połączymy to z 7-miejscowym wnętrzem oraz 658 litrami dostępnymi w przestrzeni bagażowej otrzymujemy auto stworzone do dalekich wypraw.

Przygotuj się do wyjazdu

Czy auto hybrydowe wymaga specjalnego przygotowania przed jazdą z kempingiem? Absolutnie nie. Wystarczy zatankować paliwo i zabezpieczyć przewożony ładunek w taki sam sposób, jak odbywa się to w przypadku auta z napędem tradycyjnym. Niezależnie od tego, co znajduje się pod maską auta, wszystkich kierowców obowiązują te same przepisy dotyczące przewozu przyczepy.

Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą holować przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg (tzw. przyczepa lekka). Należy przy tym pamiętać, że masa całego zestawu (auto + przyczepa) nie może przekroczyć 4250 kilogramów. Kierowców, którzy holują cięższy kemping obowiązuje niższy limit wynoszący 3500 kilogramów. W obu tych przypadkach obowiązuje dodatkowa zasada, głosząca, że masa dopuszczalna auta musi być większa o 1/3 od masy dopuszczalnej holowanej przyczepy. Bez kalkulatora nie ma co myśleć o wyjeździe wakacyjnym.

Według przepisów obowiązujących w Polsce każde auto poruszające się drogą płatną, w tym także zestaw samochód + przyczepa, którego masa całkowita przekracza 3,5 tony musi wyposażyć się w system viaTOLL. Specjalne czujniki laserowe umieszczone na bramkach skanują przejeżdżające auta i porównują obliczenia z bazą danych aut CEPiK. Brak uiszczenia stosownej opłaty może skutkować nałożeniem mandatu w wysokości nawet 1000 złotych.